Thursday 10 November 2011

Contoh Persembahan Menggunakan Multimedia

Berikut merupakan contoh-contoh persembahan yang menggunakan elemen multimedia bagi menarik minat pengguna untuk melihatnya serta menjadikan persembahan ini lebih menarik:-

Contoh 1



Contoh 2

FORMAT FAIL TEKS


    FORMAT FAIL GRAFIK

    FORMAT FAIL AUDIO



      FORMAT FAIL VIDEO




        AUDIO



        VIDEO



        ANIMASI



        Berikut merupakan contoh-contoh animasi yang telah dihasilkan:-
        Animasi pemain gitar
        Animasi kuda berlari


        Animasi seekor burung

        Wednesday 9 November 2011

        INTERAKTIF


        PERISIAN & PERKAKASAN MULTIMEDIA

        Berikut merupakan rajah perisian dan perkakasan multimedia beserta fungsi-fungsi yang berkaitan:-


        Perisian, Perkakasan, Aksesori
        Fungsi
        Atribut/sifat
        Contoh
        Format Fail
        Editor teks
        Menghasil, menformat, menyunting, menyimpan teks
        Mukataip, fon, saiz, warna
        Microsoft Word, Notepad, Wordpad
        .doc,
        .txt
        Editor grafik
        Menghasil,melukis, mengimbas,
        menyunting imej dan gambar
        Kecerahan, saiz, warna, kontrast, resolusi
        Paint, Adobe Photoshop, CorelDraw, AutoCad, Freehand, Illustrator
        .bmp, .psd, .jpg, .gif, .tif, .wmf, .tga,
        Editor animasi
        Menghasilkan animasi
        Pergerakan, saiz, warna, bentuk
        Gif animator, Autodesk Animator, Macromedia Director, Flash
        .gif, .dir,
        Editor audio
        Menghasil, menyunting, merekod audio
        Kekuatan, kelangsingan
        Sound recorder, Media Player, SoundForge, SoundEdit 16, CoolEdit, WaveStudio
        .wav, .aif, .mid, .au, .mpg,
        Editor Video
        Menangkap, mendigitkan, menyunting video
        QuickTime, Adobe Premiere, videoShop, MediaStudio Pro
        .mov, .avi, .mpg,
        Alat Pengarangan (Authoring Tool)
        Menyunting, mengorganisasi, mengaturcara pelbagai media
        HyperCard, ToolBook, Authorware, Macromedia Director, MediaForge
        Kad Penangkap Video
        Menghubungkan kamera video dan VCR ke komputer.
        Menukar video dari bentuk analog ke bentuk digital
        Digun bersama Adobe Premier untuk menangkap, menyunting video
        .avi, .dvi, .mov, .mpg
        Pengimbas (scanner)
        Mengimbas dan menukar imej ke dalam bentuk digital
        .jpg, .gif, .tif,
        Kamera digital
        Menangkap gambar dan simpan dalam bentuk digital
        .jpg, .asf
        Kad Suara
        Merakam, main balik, mengimpot, mengekspot audio, dan sebagai pendigit audio
        Pemaca CD-ROM/DVD
        Merakam dan main balik audio dan video


        KEGUNAAN MULTIMEDIA

        Di permulaan teknologi multimedia, ramai yang menganggap bahawa ia adalah satu teknologi yang tidak banyak kegunaannya, tetapi kini terbukti bahawa teknologi multimedia dapat mempermudahkan kehidupan manusia di zaman digital. Komputer dengan sendirinya tidaklah begitu bermanafaat kepada umum jika ia tidak disokong oleh perisian–perisian. Apakah kita akan menggunakan komputer jika tidak terdapat perisian–perisian seperti Microsoft Windows, Word. Berapakah ramaikah yang akan mengadap komputer jika tiada internet dan apa gunanya internet jika ia tidak interaktif ?

        Dinyatakan di sini secara ringkas beberapa contoh tentang kegunaan multimedia.

        Bidang Perniagaan.
        Teknologi multimedia paling banyak mempengaruhi bidang perniagaan. Kiosk – kiosk yang wujud di pasaraya-pasaraya, tempat umum dan sebagainya amat berguna bagi penyebaran maklumat. Di samping itu, penyebaran perisian–perisian interaktif apabila sesebuah syarikat melancarkan produk baru amat berguna dalam usaha menarik minat pelanggan supaya terus kekal membeli barangan keluaran syarikat itu.

        Bidang Pentadbiran.
        Teknologi multimedia seperti “videoconferencing” banyak menjimatkan masa dan kos. Tidak perlu presiden atau pengarah urusan sesebuah syarikat menghabiskan masa untuk sampai ke destinasi cawangannya. Beliau boleh menyampaikan mesejnya daripada pejabat beliau sendiri


        FAEDAH MULTIMEDIA

        Organisasi–organisasi yang menggunakan multimedia dapat memperolehi manafaat dari segi
        ekonomi dan kualiti. Faedah–faedah multimedia ialah:

        Murah.
        Simulasi komputer hanya memerlukan modal yang kecil jika dibandingkan dengan simulasi yang sebenar. Dengan perisian komputer yang sesuai, satu model dapat dibangunkan untuk sesuatu sistem. Simulasi komputer boleh dilaksanakan ke atas model sistem dan data-data yang menentukan prestasi ciri-ciri sistem tersebut diperolehi.

        Mudah.
        Mengendalikan sebuah komputer tidaklah kompleks.Dengan kehadiran berbagai alat input komputer seperti papan kekunci, tetikus, pengimbas dan lain-lain memudahkan penggunaan komputer dan hampir kesemua orang dapat dilatih menggunakan komputer dalam jangka masa yang singkat.

        Menarik.
        Imej dan bunyi yang menarik dapat dihasilkan menggunakan komputer dan unsur–unsur ini dapat mengelakkan pengguna dari kebosanan. Cara tradisional penyampaian maklumat dengan teks hanya menguja deria penglihatan sahaja. Dengan kehadiran bunyi, visual yang menarik dan elemen interaktiviti hampir kesemua deria terlibat dalam penyampaian maklumat dan faktor ini amat penting untuk menarik perhatian dan mengekalkan penumpuan pengguna.

        EVOLUSI & REVOLUSI MULTIMEDIA

        Multimedia sebenarnya lahir daripada konsep “computer–based training” (CBT) sekitar lewat tahun 70an dan awal 80an di Amerika Syarikat dan beberapa buah negara Eropah. Pada mulanya CBT ini menggunakan komputer peribadi bersama-sama pemain cakera video (videodisc) dan beberapa lagi alatan tambahan untuk menyokong sistem audio dan video. Satu sistem ini berharga sekitar RM 42,000.00 [1]. CBT ini hanya digunakan oleh badan-badan korporat yang besar di negara – negara maju dan tiada rekod penggunaan sistem tersebut di Malaysia pada tahun 70an.

        DEFINISI MULTIMEDIA

        Multimedia merujuk kepada perisian atau aplikasi yang berasaskan komputer dan menggabungkan sekurang-kurangnya dua atau lebih daripada dua media; iaitu teks, grafik, animasi, audio dan video. Mulitmedia yang berinteraktif ialah aplikasi multimedia yang membolehkan pengguna berinteraksi dengan aplikasi melalui peranti input seperti papan kunci dan tetikus. Banyak multimedia yang berinteraktif membolehkan pengguna berinteraksi melalui aplikasi pada kadar sendiri dan memberi maklumbalas pada setiap peringkat

        PANDANGAN MENGENAI MULTIMEDIA

        Berikut merupakan beberapa pandangan serta pendapat mengenai definisi multimedia:-

        ::Jaquetta Megarry (1990) ::
        Multimedia adalah hypermedia yang berkeupayaan hiperteks. Penekanan diberi kepada cara-cara pengguna menggabung, menyunting, melaras bunyi, grafik, gambar bergerak, teks dan perisian komputer dengan penggunaan tetikus

        ::Waterworth (1992)::
        Persepaduan bunyi, muzik, animasi, teks, suara, video dan grafik yang dihasilkan oleh teknologi berasaskan komputer.